31 januari 2012

Sytt till dottern

Igår blev det en riktig pysseldag vilket var otroligt kul! Det var länge sedan jag satt vid symaskinen och det kändes bra att vara tillbaka! Det blev 3 projekt till dottern, vissa planerade, andra inte.

Hennes tuschpennor saknade vettig förvaring och de låg alltid och drällde längst ner i hennes pyssellåda (eller ännu värre, kom över den bakre kanten och åkte ner i lådan under, eller lådan under det...). Jag sydde ett snabbt pennfodral till dem. Eftersom det "bara" är till henne så fodrade jag inte fodralet utan gjorde det så enkelt som möjligt.


Man skulle ju nu kunna tro att jag inte har något annat tyg än detta eftersom jag nästan uteslutande sytt i det den sista tiden, men det är faktiskt så enkelt att det är det tyget som ligger lättast åtkomligt... Lite lat ibland, sån kan jag vara!

I julklapp fick dottern ett mjukt golvpussel och bitarna till det har också drällt omkring här hemma. Vi hade inte riktigt något bra ställe att ha dem. Det fick bli en tygpåse som är måttsydd så den passar för ändamålet.

När kassen var klar visade jag upp den men möttes då av protester... Den var ju inte rosa! Vilken katastrof! Efter en stund erkände hon att den faktiskt var helt ok, men jag fick ändå gärna sy en till i, just det, rosa. Jag kom då ihåg ett tyg med Hello Kitty på som jag köpte på en utförsäljning när en tygaffär lade ner i Växjö. Perfekt!

Jag var lite sugen på att sy en lite mer avancerad modell och efter rådslag med dottern (hon är alltså bara 3 år!) fick jag tillåtelse att sy en mer ordentlig väska till henne. Det blev en messenger bag med det rosa tyget på utsidan och ett enfärgat mörklila på insidan. Jag använde mig av tunn fleece som vaddning - faktiskt en sådan där ljusblå superbillig filt från IKEA (10 kr för 130x170 cm går nog inte att slå). 


Väskan fick 2 fickor på framsidan under locket, och 2 inne i väskan. Jag satte även fast en tryckknapp till stängning. Jag är otroligt nöjd med mitt första försök av denna modell av väska! I eftermiddag får vi se om dottern godkänner den. Nu vill jag sy många fler messenger bags! Tror jag ska göra en röd/vit till mig själv!

4 kommentarer:

Pinglan sa...

Vilken jättesnygg väska! :-D

Mariann sa...

Håller med Pinglan,den väskan blev ju jättesnygg.

Mamma (jävig, men i allafall...)

Johanna sa...

Men åh, superfint! Om inte dottern "godkänner" den är hon tokig :p

Suzan sa...

Jättefint!

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails