16 januari 2012

Långt julupphåll

Det var nu länge sedan jag skrev något här sist men det blir ju lätt så över ledighetshelger... Men även om jag inte skrivit så har i alla fall virknålen fått jobba en hel del!

Min vågiga filt blir bara större och större. Jag satt mycket med den i bilen när vi åkte timme efter timme för att fira jul och nyår med respektive släkter. I bilen blev det till slut lite varmt och trångt att filten blivit så stor men hemma i soffan är det perfekt då den värmer mig samtidigt som jag virkar. Jag är nu uppe i 168 rader och det är några kvar. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska köpa mer garn eller om jag ska nöja mig med den storlek som den kommer ha när garnet är slut.


Av min mamma fick jag i julklapp bland annat garn som jag önskat mig. Jag såg för länge sedan någon som virkat en filt med African flowers där filten såg ut som en gräsmatta med massor av tusenskönor i. Fint tyckte jag och naturligtvis vill jag göra en egen! Har börjat virka ett litet smakprov på filten, men jag borde väl göra klart andra projekt först kanske... Svårt att fånga färgerna på bild - det är 2 nyanser av grönt - en ljusare precis inne vid kanten på blomman och en mörkare utanför (vilken inte alls är lika grå-grön som den ser ut på bilden). Garnet är bomullsgarn 8/4 - finns ju att köpa i massvis med färger men oftast bara i väldigt dyra 50 g-nystan. En butik nära mamma har dock härvor med 200 g till ett mycket bättre pris, så det var helt perfekt till julklapp!


Under julledigheten har jag nu äntligen kunnat gå en liten snabbkurs i hur jag syr med min Coverlock! Kände mig lite för osäker för att våga börja sy utan att ha en aning om vad jag gjorde så nu känner jag mig mycket säkrare efter att ha fått en liten genomgång av maskinen. Nu ska jag bara våga plocka fram den också eftersom det alltid blir köksbordet som blir lidande och där ska man ju liksom äta lite då och då också! :-)

Inga kommentarer:

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails