13 juni 2013

Virkade vimplar

Jag har länge varit sugen på att sy vimplar men inte riktigt kommit till skott. Nu har jag istället virkat vimplar och det kändes lite mer mig, och kanske inte lika vanligt som den sydda varianten.

Virkandet är klart, dags att fästa trådar! (Vilket jag faktiskt gjorde själv denna gången, kors i taket!) 

Det är viktigt att "blocka" trianglarna. Här syns en färdigblockad och en obehandlad. Vilken skillnad va?! När jag tidigare blockat filtar har jag nålat upp dem i blött tillstånd och sedan låtit dem torka. Då trianglarna är så små nålade jag istället upp dem på strykbrädan och så ångade jag dem ett par sekunder bara (hovrade med strykjärnet över dem med ångan på för fullt). Fungerade verkligen bra!

 16 färdiga vimplar!

 Jag virkade ihop vimplarna med grönt garn. Jag visste redan att jag skulle hänga dem mot en vit gardin och jag ville att även själva "bandet" skulle synas. Jag virkade fasta maskor i bakre maskbågen på vimplarna. Mellan vimplarna har jag endast gjort en kedja av luftmaskor.

Istället för att göra en jättelång vimpel gjorde jag 2 kortare. På detta sätt kan jag lättare flytta dem och använda dem någon annanstans om jag skulle vilja.

Så här blev det när de är upphängda i vårt uterum! Såhär i efterhand önskar jag att jag hade gjort lite kortare mellanrum mellan varje vimpel, men det stör mig inte tillräckligt mycket för att jag ska orka repa upp allt och göra om det. Så då får det vara som det är!


Garn: Drops Safran i färgerna vit (17), pistage (31), turkos (30), fuchsia (15) och mellanrosa (02)
Virknål: 3 mm

Trianglarna är virkade på precis samma sätt som en traditionell mormorsruta men med 3 sidor istället för fyra. Easy peasy! Jag har virkat 6 varv och sidorna på de blockade trianglarna blev ca 13 cm.

Inga kommentarer:

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails