02 juni 2013

Barnfilt - Sunburst

Tadaa! Filten med färgglada cirklar är klar!

Det hela började i december-januari när jag äntligen hittat ett cirkelmönster som jag riktigt gillade: Sunburst. Några cirklar ledde till många. Jag såg till att ingen cirkel var den andra lik. Varje färgkombination ledde till 6 olika varianter.

Det ingår lite mer ovanliga m maskor i mönstret och cirklarna är verkligen väldigt fina!

 70 färdiga cirklar. Bara att börja virka ihop!

Jag virkade ihop cirklarna med vitt garn och "join as you go"-tekniken där man virkar ihop rutorna samtidigt som man virkar sista varvet. Här funderade jag på hur jag skulle göra med kanten. Till slut bestämde jag mig för att ha en ganska enkel vit kant med ett inslag av pistage-grönt. Jag ville inte att kanten skulle ta för mycket fokus från cirklarna.

Så här blev den som färdig!

Varvet med den gröna kanten är också virkat även om det ser ut som att garnet är trätt in mellan det vita. Först är det gröna virkat med *1 fm, 1 lm, hoppa över en maska* hela varvet runt. Nästa varv är virkat med vitt garn där man virkar luftmaskor över de gröna fasta maskorna, samt fasta maskor över de gröna luftmaskorna fast nedtaget till den vita raden under, om det nu låter begripligt. 

 Tadaa!

Filten är virkad i Drops Safran i många många färger. Jag har använt virknål 3 mm.
Filten består av 70 cirklar,där alla är unika, därefter ett varv med vitt för att få cirklarna till fyrkanter. Kanten består av 6 varv, blandat med stolpar och fasta maskor.
Storlek: 57*77 cm
Vikt 361 gram, alltså motsvarande 7,2 nystan, vilket blir 1155 meter garn (plus alla garnändar).
Ungefärligt antal trådar att fästa: 70 cirklar * 4 färger * 2 ändar + 3 segment i kanten * 2 ändar = 566 ändar!!! Tack mamma!

Jag är såå nöjd med filten och jag är redan sugen på att göra något mer med detta cirkelmönster!

3 kommentarer:

Anna sa...

Så fin!

Johanna sa...

Så fantastiskt fin!! Har suttit här och bläddrat ett tag och åh, wow du är otroligt duktig! :) :)

Therese sa...

Åh, så underbart härlig filt med massa färger :)

Jag håller själv på att sy två barnfiltar och undrar om det inte skulle gå att få beställa några sådana virkade cirklar av dig? ;) de skulle vara så fina som dekoration på filtarna och jag kan inte virka själv.

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails