29 juni 2010

Poncho och handledsvärmare

Nu kommer här äntligen en bild på min poncho med matchande handledsvärmare. De har legat klara ett tag nu men eftersom jag behövde assistans med att ta kort på dem så har det dröjt lite innan det blev av. Men nu så!

Handledsvärmarna är virkade i ribbvirkning, på samma sätt som jag tidigare gjort benvärmarna till lill-tjejen. Eftersom de är lite töjbara virkade jag bara tillräckligt med varv för att de skulle gå runt handleden bra. Då sitter de bra överallt när de virkas ihop. Jag funderade på att göra dem långa med hål för tummen men jag är lite rädd för att de då känns klumpiga och ivägen om jag t ex skulle använda dem när jag sitter och skriver vid datorn. Så det fick helt enkelt bli en kortare modell.

Ponchon är ett experiment och jag virkade lite på en höft. Jag började med en lång radda med luftmaskor (mitten) och minskade ner med en båge för varje varv (ett halvt varv på varje sida). Varje båge består av 8 luftmaskor och är fäst mitt uppe på föregående varv båge med en smygmaska. När halva ponchon var klar (alltså en sjal :-) ) så började jag om uppe vid mitten och virkade motstående halva likadant. Skulle jag göra om den skulle jag justera lite småsaker för att få bättre passform men överlag är jag nöjd.

Jag gillar verkligen den riktigt vårgröna färgen! Nu funderar jag på vad jag kan göra mer i samma färg...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nice info;) Tack för din tid ...;)

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails