14 februari 2013

Ballongkjol

Dottern vill gärna att jag ska sy eller virka saker till henne eller att vi ska pyssla "något nytt" tillsammans. Inte alltid att tid, ork och inspiration infinner sig samtidigt men häromkvällen blev det i alla fall en ballongkjol till henne. Jag kollade lite på internet efter mönster men det slutade med att jag mätte lite på henne och sedan körde jag på känn och höftade lite. Jag tog ett billigt tyg från IKEA för att inte bli alltför ledsen om det skulle bli katastrof.


Först klippte jag till en rektangel till underkjolen, lagom bred för att enkelt kunna tas på och rejält kortare än vad den färdiga kjolen skulle bli. Sedan klippte jag till ytterkjolen som en större rektangel. När jag skulle sy ihop kjolen fick jag härdsmälta i huvudet och försökte vändsy hela alltet (både uppe och nere) och bara ha ett vändhål i sidan på fodret... Not so good... Not good at all... Satt och vände och vred på kjolen säkert tio gånger innan det gick in i mitt huvud att jag var tvungen att öppna upp en hel söm för att kunna vända rätt. Uttrycket "gör om, gör rätt" stämde verkligen i detta fallet! Hade inte dottern suttit jämte mig, väntandes på kjolen hade jag nog tryckt in den långt bak i hyllan och försökt förtränga den. Men, efter lite drastiska klipp med saxen gick det sista som en dans och hon kunde leka i den resten av kvällen. 

*Stolt över mig själv för att jag inte kastade den i väggen och gav upp!*
*Stolt över dottern som gav mig en liten föreläsning om att man inte ska låta saker vinna över en bara för att det krånglar. Att man ska "säga till sig själv att: jag klarar av det här." 

All in all: Det gick! Det blev en fin kjol som dottern gillade! Nästa gång vågar jag mig nog på ett snyggare tyg så kan det ju bli en riktig festkjol till henne!

Inga kommentarer:

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails