12 mars 2010

Handledsvärmare

Benvärmarna kom verkligen till användning i London då det var lite kyligare och blåsigare än vad vi hade tänkt oss. Synd att tjejen inte kan prata och berätta om de värmde gott.


Under vistelsen hann jag med att virka ett par handledsvärmare till och de är nu kvar i London hos sin nya ägarinna. Jag glömde tyvärr bort att ta kort på dem innan hon fick dem. De var i alla fall beige och jag virkade dem i samma stil som mormorsrutor har; alltså med grupper av stolpar med hålrum mellan. Jag hade inget mönster att följa men jag hade sett dessa och virkade på känn efter det.


Varv 1: Börja med ett lagom långt varv luftmaskor (lm), virka ihop med en smygmaska

Varv 2: 3 lm (räknas som första stolpen), 2 stolpar runt lm-varvet, 2 lm, 3 stolpar osv varvet runt, virka ihop med en sm

Varv 3: 3+2 lm (sista stolpen på nästa varv + mellanrummet mellan grupperna av stolpar), 3 stolpar, 2 lm osv. I sista gruppen stolpar virkas endast 2 för att sedan med en smygmaska virka ihop med stolpen man gjorde i början på varvet.


Virka vartannat varv (varv 2 och 3) tills tuben är så lång som du vill ha handledsvärmarna. Jag hade inget hål för tummen men det kan man naturligtvis ha om man vill ha dem längre.


En fast maska i varje stolpe, 3 fm i varje mellanrum hela varvet runt

Sista varvet: För att få en fin kant virkade jag sista varvet med picot:

(3fm rakt över sista raden med stolpar, 1fm, 3lm, 1 stolpe i första lm, hoppa över 1m, 1fm) upprepa varvet runt


Tyvärr blev de lite, lite små så jag hoppas att de töjer sig lite. Vi vill ju inte att de ska stasa händerna!

Inga kommentarer:

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails