07 november 2011

Sista inlägget om filten

Så är den då klar - filten med små mormorsrutor! Den var otroligt rolig att göra och det kändes som att det gick snabbt som attan att virka den. Varje ruta är så liten så att den i sig gick fort. Sedan sparade jag in massvis med tid i och med att jag virkade ihop dem allteftersom istället för att sitta på slutet och virka ihop alla. Jag älskar det faktum att det nu inte finns någon kant mellan de olika rutorna utan att de olika färgerna ligger kant i kant.

Här ligger filten och blir blockad. Läste på en annan blogg (kommer just nu inte ihåg var...) att det var smidigt att använda sig av en hopp-hage när man blockar och jag kan inte göra annat än att hålla med! Alldeles perfekt måste jag säga! Lätt att sticka in nålarna, lätt att torka av, suger inte åt sig fukten från filten osv osv. Jag köpte faktiskt 2 stycken när jag var och handlade - en till mig och en som dottern kan leka med (och som jag hoppas kunna låna om det behövs till större arbeten). Jag har nu blockat 3 filtar på mina rutor och det syns knappt var nålarna suttit.

Hela filten! Ytterkanten är lite lite för vågig fortfarande vilket beror på att det vita garnet var något tjockare än de övriga garnerna. Fast det kanske inte gör så mycket...?! Är det ett restgarnsprojekt så är det!

Ready to go! (ska bara fästa några trådar till...)

Filten innehåller 8 färger samt vitt. De flesta garnerna verkar vara ren bomull men några av färgerna är lite annorlunda mot de andra och där vet jag inte vad det är för garn. Filten blev 62x75 cm stor. Måste bara få säga själv att jag är så nöjd med den! Så söt!

1 kommentar:

Mariann sa...

Kan inte annat än hålla med tillverkaren!

Fästerskan

Kolla även in detta

Related Posts with Thumbnails